Klä på Herr H

Jag brukar ju läsa och skriva om helt nya böcker men i förra veckan avslöjades årets Elsa Beskow-pristagare, och jag kunde såklart inte låta bli att läsa den och vet ni, jag vill att ni alla ska göra det! Elsa Beskow-plaketten har delats ut till den konstnär som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken sedan 1958. Priset går i år till till Emma Virkes Klä på Herr H .

20171010_133726

Juryns motivering:

”Med en humoristisk glimt och ett direkt tilltal tecknar Emma Virke en både stilren och lätt galen bilderbok för de yngsta. Herr H ska gå ut men behöver hjälp med vad han ska ha på sig. På varje uppslag ställer han en ny fråga till läsaren som i bilden handgripligen får hjälpa honom hitta svaret. Texten är sparsmakad och berättandet sker till stor del genom det genialt enkla bildspråket med Herr H till vänster och läsarens hand sedd från sitt eget perspektiv till höger. Mötet tar plats i en miljö med gammaldags inredning och dova färger från de senaste decennierna. En fyndig blinkning till en förmodad vuxen som läser för barnet. Känslan av att vara ett med berättelsen och att bli sedd är stark genom ett interaktivt och nydanande grepp där bild och text samtalar direkt med läsaren. Emma Virke visar därmed att hon tar barnet på allvar.”

20171010_133744

20171010_133930     20171010_133955

Boken påminner mig om en svunnen tids klippdocka, fast i bokform och jag gillar verkligen att läsaren/lyssnaren sätts i fokus och görs till en deltagare. Lika förtjust är jag i att Herr H är en tjurig äldre man, som man får busa lite med. Färgerna är dova, texten enkel, men med en tvist och en stor portion humor. Emma Virke har själv sagt att hon ville att boken skulle vara ganska stor så att man kommer nära Herr H, verkligen kliva in i hans hem och pratar med honom direkt. Och det har hon verkligen lyckats med!

Lämna en kommentar